Jak uspět u pohovoru ?

1. Slušné chování

Jako uchazeč budete pod drobnohledem, a to nejen personalistů. Od svého příchodu do firmy až do odchodu z ní se setkáte s celou řadou lidí, kteří Vás mohou hodnotit. Není potřeba být paranoidní, ale je dobré se zaměřit na slušné chování. Divili byste se, jak pozdrav, poděkování, otevření dveří či oční kontakt mohou pomoci. Ukázat aktivitu, ochotu pomoci a slušné vychování se vyplácí!

2. Příprava

Všichni známe příběhy o tom, jak se něco velkého (myšleno dobrého) stalo bez přípravy, vlastně jen tak mimochodem, ale při hledání zaměstnání bychom to nepokoušeli. Příprava je v tomto případě něco, co vás může posunout hodně daleko. Jak se ale připravit? Určitě si pročtěte webové stránky společnosti, hoďte její jméno do Googlu a snažte se vybrat si z těchto informací něco, co vás překvapilo, zaujalo a proč vás daná firma láká. Dalším důležitým bodem přípravy je samotná pozice, o kterou se ucházíte – pořádně si inzerát přečtěte a potom popřemýšlejte o tom, jak dané požadavky splňujete. Ideálně si promyslete konkrétní příklady toho, jak jste dané požadavky v reálu řešili. Lidé mají rádi příběhy, a i personalisté jsou lidé.

3. Komunikace a prezentace

Na pohovor jste byli pozváni proto, aby vás personalista více poznal a zjistil o vás co nejvíce informací. Proto je více než žádoucí, abyste s ní/ním komunikovali a odpovídali více než dvěma slovy. Je nutné odpovídat na otázku, na kterou se vás ptá, držet se tématu a v rámci možností mluvit spisovně (a je jedno, jestli je pohovor v češtině nebo v angličtině). Verbální komunikace je důležitá, ta neverbální však mnohdy hraje roli ještě větší. Podání ruky, úsměv na tváři, oční kontakt, ale také oblečení, které na pohovor zvolíte, mluví ve váš prospěch či neprospěch. Vždy přemýšlejte o tom, do jaké firmy a na jakou pozici se hlásíte.

4. Pozitivní přístup

U Čechů není moc obvyklé, aby na svět pohlíželi pozitivně a s úsměvem a možná proto personalisté umí ocenit, když uchazeč takový přístup ukazuje a během pohovoru má úsměv na tváři. Přemýšlejte o svých zkušenostech či studiu z pohledu toho, co jste se naučili a jak vás tato zkušenost posunula než, tak, že to pro vás byla nutnost, díky které jste pak mohli zaplatit nájem. Nepodceňujte žádnou zkušenost, ale ukažte ji ve světle, které potřebuje daná firma.

5. Projevte zájem

Ukažte personalistovi, že o danou pozici máte opravdu zájem! Klaďte otázky, pozorně naslouchejte – prostě veďte dialog. Otázky by měly souviset s danou firmou a s danou pracovní pozicí. Otázky, na které můžete najít odpověď v prvním odstavci na firemním webu, nejsou tou správnou volbou. Svými otázkami reagujte na aktuální vývoj pohovoru. Chybu neuděláte, když se zeptáte na potenciální tým, osobní zkušenosti s firemní kulturou nebo zareagujete na něco, co daná firma právě dělá (nový produkt, akvizice apod.). Je v pořádku se zeptat se na výši odměny, jen tuto otázku neklaďte jako první.
Během celého pohovoru nezapomeňte na to, že zaměstnavatel si sice vybírá svého nového zaměstnance, ale vy si vybíráte firmu, ve které budete trávit hodně času, a proto byste si měli být opravdu jistí, že daná firma splňuje vaše požadavky.